נוהל גילוי מרצון

לשים את הכל על השולחן!


ישנם דיווחים שהוסתרו ממס הכנסה ברצון או באונס ולא דווחו על פי חוק. בהליך של גילוי מרצון מעדיפים אזרחים לגלות אודות הכנסות אלו, לטובתם האישית.

במאמר שלפנינו נסביר מהו הליך גילוי מרצון ולמי זה כדאי.

תהליך גילוי מרצון

עצמאים או שכירים שמחזיקים בבעלותם נכסים שונים ונהנים מהכנסות שלא דווחו למס הכנסה מחליטים על דעת עצמם להעביר דיווח למס הכנסה בתהליך גילוי מרצון. הדבר שונה מדיווח שהגיע בעקבות תביעה או חקירה של מס הכנסה בה הוא עלה על העלמה שאינה חוקית. במקרה המדובר הכוונה היא ליוזמה מצד האזרח.

אפשרויות של גילוי מרצון

אפשר לעשות גילוי מרצון בצורה אנונימית ללא גילוי פרטי האזרח בתהליך גילוי החובות. זה נוח לאזרח שחושש מפני פגיעה בזכויותיו או נזק לעסק שתחת בעלותו. בצורה אנונימית הוא מדווח למס הכנסה אודות הכנסות שהיה חייב עליהם במס ולא דווח עליהם על פי חוק. כל ההתנהלות והגשת הטפסים מוגשים בצורה אנונימית, ואם יש צורך מערבים את מחלקת החקירות של מס הכנסה בתמונה. רק לאחר שמס הכנסה מסיים לבחון את התיק ומביא פירוט מדויק של החוב אותו יצטרך לשלם – או אז מזדהה האזרח ומשלם את המגיע למס הכנסה.

יש המעדיפים לבצע גילוי מרצון בצורה ברורה כבר מלכתחילה ולגלות את שם בעל החשבון שחייב במס הכנסה.

גילוי מרצון עם חוב קטן

כאשר החוב למס הכנסה אינו עולה על סך של 2 מליון ש"ח אפשר לעשות גילוי מרצון בצורה דיסקרטית ואנונימית והרבה יותר מהירה. לא צריך התנהלות ארוכה ובירוקרטית ואין צורך לערב את מחלקת החקירות של מס הכנסה. בתהליך קצר ופשוט יחסית משלם בעל החוב את חובו וסוגר את התיק.

השלכות של גילוי מרצון

תהליך של גילוי מרצון אינו קצר, וככל שמדובר בהעלמת הכנסות תקופה ארוכה יותר, התהליך ארוך יותר ומייגע. לפעולה זו של גילוי מרצון יש השלכות על כל העסק בעתיד, ולפעמים עלולים להגיע להפסדים אם לא מגישים כמו שצריך. כמובן שיש צורך לעשות גילוי מרצון ואסור להתעלם מן החובות, אבל הכי חשוב לעשות את זה בצורה נכונה כדי לסגור ענינים ולא להפסיד. הכי טוב להתייעץ עם רואה חשבון מוסמך או יועץ מס שיודע בדיוק איך להגיש גילוי מרצון, האם כדאי בצורה אנונימית או להיפך, מהם המסמכים הנכונים עליהם צריך להצהיר כדי לסדר את העניין בקלות מה יותר מהר.

 

>> למידע נוסף בנושא ועדכונים על הארכת המועד האחרון להגשת בקשות, כנסו לאתר רשות המיסים