ייעוץ משפטי בדיני עבודה

לאחרונה הובא לידיעתי נושא סבוך למדי שהופנה לעו"ד עדי ינקלביץ, העוסקת בתחום דיני העבודה מזה כ- 18 שנים.

מדובר בעובדת התפטרה מעבודתה לאחר חופשת הלידה וביקשה לקבל זכויות בסיום העסקה. בנוסף לפיצויי פיטורים היא טענה שמגיע לה תשלום עבור שעות נוספות בהן עבדה ולא שולם לה.

מסתבר שבניגוד לחוק לא נחתם איתה הסכם עבודה ולא ניתנה לה הודעה על תנאי עבודתה שכן אלו סוכמו עמה בעל פה. לכן לא ברור היה מה הייתה מסגרת העבודה שלה: המעסיק טען שהיא הועסקה במשרה מלאה ואילו העובדת טענה שסוכם שהשכר ששולם לה מדי חודש הוא עבור 80% משרה (כ-7 שעות ביום) ולכן בכל פעם שעבדה 8 שעות או 9 שעות זה היה במסגרת שעות נוספות.

תלושי השכר של העובדת שתקו בעניין הזה והמעסיק לא יכול היה לעשות שימוש בתלושים בקשר למחלוקת הזו, שכן הוא חשף בפנינו את תנאי העבודה של העובדת שכן אנו מטפלים בו בהיבט המיסוי. בנוסף, דיווח הנוכחות במקום העבודה היה לוקה, שכן העובדת הועסקה בתפקיד ניהולי ולא נדרשה לדווח נוכחות, בניגוד גמור לחוק.

גם בנושא זה העביר אלינו הלקוח מידע חלקי מדי חודש על שעות עבודתה של העובדת ואנחנו כמובן קיבלנו את הנתונים ממנו. באופן כזה לא היה למעסיק כל אמצעי מוכח – והמחויב בחוק – להראות שלא מגיע לה תשלום עבוד שעות נוספות.

עו"ד ינקלביץ לקחה על עצמה את הייצוג של הלקוח ויעצה לו שני דברים: האחד קודם כל לנשום עמוק כי לאו דווקא מדובר בשעות נוספות אלא שעות עודפות והמשמעות היא חיוב כספי מופחת. והדבר השני הוא לבחון את תיבות המייל של החברה ולחפש מיילים מן העבר בין העובדת לבין הממונה עליה בקשר לבקשותיה לצאת מוקדם או כאלה הקשורים בשעות העבודה שלה במישרין או בעקיפין.

בנוסף, ייעצה עו"ד ינקלביץ למעסיק להעמיד עובד שיעבור על הצילום של המצלמות בכניסה לבניין (עד כמה שאפשר אחורנית) וינתר את שעות הכניסה והיציאה של העובדת. וזה בדיוק מה שהוא עשה.

התוצאה הדהימה את כולם: ניתן היה להוכיח שכדבר שבשגרה העובדת הגיעה לעבודה בדר"כ בשעה 8:00 ויצאה בשעה 17:00, היינו היא עבדה במסגרת משרה של 100%.

אבל זה לא היה סוף הסיפור: הסתבר שהיו לא מעט חודשים בהם העובדת הגיעה מאוחר יותר לעבודה או יצאה מוקדם והמעסיק לא ניכה משכרה אלא שילם לה שכר מלא, ולפי המיילים שהמעסיק מצא, העובדת התבקשה מספר פעמים להפסיק לאחר ולא לחפף בשעת סיום העבודה.

מכאן הודיעה עו"ד ינקלביץ לעו"ד שייצג את העובדת – שראשית עם שקרים לא מגיעים רחוק ושנית, מכל סכום שמגיע לעובדת (פיצויי פיטורים ופדיון זכויות בגמר עבודה) יקוזזו לה שעות היעדרות בהן לא עבדה העובדת אבל קיבלה שכר חודשי מלא!

אני מפנה אליכם את הסיפור כי מדברי עו"ד ינקלביץ עולה שאם הייתה מוגשת תביעה לבית הדין לעבודה, העובדת זכאית לפיצוי כספי של כמה אלפי שקלים בגין היעדר הסכם עבודה / הודעה על תנאי העסקה + פיצוי של כמה אלפי שקלים בגין היעדר פירוטים ספציפיים בתלושי השכר וזה בכלל בלי קשר לשעות הנוספות שמגיע לה או לא מגיע לה (= לא מגיע לה במקרה הזה).

ולא רק שמדובר בתביעות אזרחיות, אלא שמשרד הכלכלה מגיש גם כתבי אישום בעילות האלה והקנסות לא נעימים בכלל. מעסיק גם חייב בדיווח נוכחות של העובדים שלו (שעון נוכחות) ולא ניתן להתחמק מכך רק בגלל דרג העובד.

מדובר בתחומים שאינם תחומי המקצוע של רואי חשבון ועם כל הרצון הטוב אנחנו לא יודעים לערוך הסכמי עבודה, גם לא הפשוטים ביותר, ולא יודעים להנחות אתכם בקשר לסוגי דיווחי הנוכחות הקיימים היום בשוק ומי כן צריך לדווח ומי לא ואיך מדווחים על שעות עבודה מהבית והאם צריך לשלם על שעות עבודה מהרכב שהעובד מבצע בדרכו לעבודה.

לכן אני מציע לקבל ייעוץ משפטי ממי שזו מומחיותו הבלעדית. עו"ד עדי ינקלביץ מסייעת לנו רבות כך שתוכלו לפנות אליה ישירות בכל הקשור לתחום דיני העבודה: 03-5614788 או adi@ay-labourlaw.co.il או www.ay-labourlaw.co.il