שירותי ראיית חשבון

מתי כדאי לפתוח חברה בע"מ

אפשרויות פתיחת עסק

מתי כדאי לפתוח חברה בע"מ היא החלטה גורלית עבור כל בעל עסק. להבנה מתי לבצע מהלך זה יכולות להיות השלכות משמעותיות על החובות המשפטיות שלך, חבויות המס והמבנה העסקי הכולל.

בפוסט זה נחקור מהי חברה בע"מ, נשווה אותה למבנים עסקיים אחרים, נדון בתהליך פתיחת חברה בע"מ, נבחן את חובות המס ונתייחס להגנת החבות שמציעה חברה בע"מ. בואו נצלול פנימה!

מהי חברה בע"מ?

חברה בע"מ היא סוג של מבנה עסקי נפרד ונבדל מבעליה. הוא נוצר על ידי רישום ברשות הממשלתית המתאימה ובדרך כלל יש לו את הסיומת "בע"מ" או "מוגבל" בשמו. מאפיין מרכזי אחד של חברה בע"מ הוא, שהיא מציעה הגנה בערבון מוגבל לבעליה, כלומר הנכסים האישיים שלהם אינם בסיכון במקרה של חובות עסקיים או בעיות משפטיות. לחברות בע"מ יש חובה חוקית להגיש חשבונות שנתיים, לנהל רישומים תקינים ולעמוד בתקנות שונות. מבנה זה מספק מספר יתרונות כגון גישה למימון, הטבות מס ויכולת לגייס הון באמצעות הנפקת מניות. עם זאת, ישנם גם חסרונות שיש לקחת בחשבון, כגון אחריות ניהולית מוגברת ואובדן פוטנציאלי של פרטיות.

חברה בע"מ או עוסק מורשה

ההחלטה האם להגדיר את העסק כעוסק מורשה או חברה בע"מ, מעסיקה לא מעט אנשי עסקים מתחילים ו/או במעלה הדרך, אשר מתלבטים כיצד להגדיר את המבנה העסקי של חברתם. אז מתי כדאי לפתוח חברה בע"מ? לכל החלטה יש כמובן יתרונות וחסרונות ורצוי להיוועץ בנושא ברואה חשבון, על מנת לקבל החלטות מושכלות.

חברה בע"מ ועוסק מורשה הם שני מבנים עסקיים שונים בעלי חובות משפטיות שונות, השלכות מס והיבטי אחריות.

חברה בע"מ היא ישות משפטית נפרדת מבעליה, המכונים בעלי מניות. אחריות החברה מוגבלת לשווי מניותיה, ומעניקה הגנה על נכסים אישיים לבעלי המניות. יש לה גם מבנה רשמי, עם דירקטורים ונושאי משרה בחברה האחראים על ניהול העסק.

לעומת זאת, עוסק מורשה הוא יחיד או עסק המורשה למכור מוצרים או שירותים ספציפיים בשם חברה או מותג. הם פועלים תחת המותג של החברה ופועלים על פי הנחיותיה, אך אין להם מעמד של ישות משפטית נפרדת של חברה בע"מ.

בעוד שחברה בע"מ מציעה יותר הגנה משפטית וגמישות, הסדר עוסק מורשה יכול לספק דרך מהירה וקלה יותר להיכנס לשוק ספציפי ללא הנטל האדמיניסטרטיבי של ניהול חברה.

כיצד לפתוח חברה בע"מ

פתיחת חברה בע"מ כרוכה במספר שלבים ודרישות משפטיות. הנה מדריך שלב אחר שלב:

  1. בחירת שם: בחרו שם ייחודי ומתאים לחברה שלכם.
  2. כתובת המשרד הרשום: קבעו את הכתובת שבה החברה שלכם תהיה רשומה.
  3. הגדרת דירקטור ובעלי מניות: מנו לפחות דירקטור ובעל מניות אחד לחברה שלכם.
  4. תזכיר ותקנון: הכינו את המסמכים השולטים של החברה שלכם.
  5. הירשמו ברשם החברות: השלימו את תהליך הרישום ברשם החברות.
  6. הגישו את המסמכים הדרושים: יש לספק את המסמכים הנדרשים, כגון התזכיר והתקנון, לרשם החברות.
  7. דמי הרשמה: שלמו את דמי הרישום כדי להשלים את התהליך.
  8. ניהול פיננסי נכון: במקרה של חברה בע"מ, הנהלת החשבונות (לדוגמא, נדרשת הנהלת חשבונות כפולה), הניהול הפיננסי ותשלומי המס הם מורכבים יותר ויש להיערך לכך בהתאם.

מומלץ לפנות לרואה חשבון או להשתמש בשירותים מקצועיים כדי להבטיח עמידה בכל הדרישות החוקיות.

רואי חשבון גרינברג ושות' מלווים כבר 60 שנה את הלקוחות שלנו להצלחות

073-7374374  דברו איתנו

כמה מס משלמת חברה בע"מ?

חברה בע"מ כפופה למס חברות על רווחיה. שיעור מס החברות משתנה בהתאם למדינה ולהכנסה השנתית של החברה. בישראל מס החברות עומד על 23% (נכון לאפריל 2024), בארה"ב למשל, שיעור מס החברות בדרך כלל נמוך משיעור מס היחידים. חשוב שחברות בע"מ יהיו מודעות לחבות המס שלהן ויתכננו את מצבן הפיננסי בהתאם.

ישנן גם אסטרטגיות תכנון מס מסוימות שיכולות לסייע בהפחתת נטל המס הכולל עבור חברה בע"מ. אסטרטגיות אלה עשויות לכלול ניצול ניכויים מותרים, מקסום זיכויי מס ושימוש בכלי השקעה חסכוניים במס. מומלץ לחברות בע"מ להתייעץ עם מומחה מס כדי להבטיח ציות לחוקי המס ולבחון הזדמנויות לייעול המס.

מס החברות נקבע עבור חברות בע"מ, בהתאם לסעיף 126 א' לפקודת מס הכנסה והוא משולם על רווחי החברה וזאת לאחר ניכוי ההוצאות הכרוכות בפעילות השוטפת. אם וכאשר חברה בע"מ משלמת מס עודף, ניתן להגיש בקשה לקבלת החזר.

האם ניתן לתבוע חברה בע"מ?

אחד היתרונות של פעילות כחברה בע"מ הוא הגנת האחריות שהיא מציעה, קיים בעצם "מסך" בין הישות כחברה לבין הבעלים. כישות משפטית נפרדת, חברה בע"מ מגנה על בעליה מפני אחריות אישית לחובות החברה וחובותיה המשפטיים. המשמעות היא שאם מישהו רוצה לתבוע חברה בע"מ, הוא בדרך כלל לא יכול לרדוף אחרי הנכסים האישיים של הדירקטורים או בעלי המניות של החברה, או לחילופין לבקש "הרמת מסך".

במקום זאת, הפעולה המשפטית מופנית כלפי החברה עצמה. עם זאת, חשוב לציין כי ישנם חריגים לאחריות מוגבלת. אם יוכח כי הדירקטורים או בעלי המניות פעלו במרמה או ברשלנות, נכסיהם האישיים עלולים להיות בסיכון.

משרד רואי חשבון לחברה בע"מ

לעיתים עצם הבחירה או המעבר בין עוסק מורשה לחברה בע"מ, מובילה להחלפת המשרד המטפל ובחירת משרד רואי החשבון לחברה בע"מ, מכיוון שלעיתים נוצר הצורך במשרד גדול יותר, המספק את כלל המענה והצרכים של חברה בע"מ. בחירת משרד גדול יותר המרכז את כל השירותים הנדרשים, חוסך פיצול של קבלת השירותים וריבוי גורמים מטפלים.

גלילה לראש העמוד